|
|
|
» Non-Registered Users |
You are seeing this module because you are showing as an unregistered user - have you forgotten to log in?
As an unregistered user, you may view and post in the general forums (where applicable); however all posts you make are "moderated" (i.e. placed into a moderation queue to be approved) before they are visible on the site. Please, therefore, refrain from posting duplicate posts as these will simply be deleted.
This also applies to those of you that have registered, but have not yet validated your email address. Please check your email inbox for an email that was sent by this site, and either click on the link provided therein, or copy and paste the link into your browser address bar. Until such time as you have verified your registration, you will have the same privileges as an unregistered user.
If you have not received your confirmation/validation email, please use our Contact Us form to request us to resend your validation details.
|
 |
|

5 June 2006, 16:12
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
|
Bedragare på Eniro
[This person is a scammer, some information in English can be found here]
Jag stötte på en bedragare på Alibaba.com som hade annonserat om ett falskt företag vid namn Master Elekta AB och försökte sälja laptops, mobiltelefoner och diverse elektronik som han troligen inte har:
Quote:
http://www.alibaba.com/company/10652635.html
Company Name: Master Elekta AB
Contact Person: Mr. Joahnnes Halwarssen
Address: Karlhovs Vagen 53, Sodertalje Syd, Stockholm, Sweden
Zip: 15137
Telephone: 46-8 559 22-701
Fax: 46-8-N/A
Mobile Phone: 0046736646535
|
Han hade också ett annat företag vid namn Nes Eesti där han använde namnet Christofer Contaris.
Han har också annonserat här med samma namn och telefonnummer:
http://www.openrussia.ru/catalogitem...enter-Z556.htm
Telefonnumret tillhör den här personen enligt estländska telefonboken:
Quote:
Germane, Elviira
Kütte 11 Harjumaa Maardu
(+372) 600 4488
|
Jag märkte att han hade väldigt många annonser på Eniro, där han också försöker sälja elektronik till väldigt låga priser. Jag kontaktade en av annonserna, och han begärde förskottsbetalning till följande bankkonto:
Quote:
FöreningsSparbanken FSB
Kontohavare: Elviira Germane
cl nr: 8480-6
konto nr: 9941895691
|
Email-adressen var " Benny Davidov" < tradera@mail.com>, och jag såg honom använda IP-addresser mellan 213.35.236.0 - 213.35.241.255 vilket betyder att han befinner sig i Tallin, Estland för tillfället.
Här är dom flesta av hans annonser jag lyckats hitta:
CANON Videokamera MiniDV MV960
Panasonic Videokamera DVD VDR-D150EF-S
HP Pavilion zv6000 - Bärbar dator
KODAK EasyShare Z740 + Minneskort
Way finder GPS Navigator - Bra Pris mm
250GB external hårddsisk
IISONIC TFT skärm 19" IIMJ9 (8 ms)
MOTOROLA RAZR V3i - ej op låst-cool
Nokia 6280 - ej op låst
SONY ERICSSON K750i - ej op låst.
SAMSUNG SGH-D800 - ej op låst.
NOKIA 6060 - ej op-låst
KODAK EasyShare Z740 + Minneskort
SAMSUNG SGH-D800 - ej op låst.
Centurion PROPP70DVD Portable DVD
APPLE MP3 spelare iPod (10 Gb)
APPLE iPod 60Gb - med 3 års garanti.mm
P4 2,8GHZ 512DDR -128MB Vid- 500GB HDD
Acer TM 3002 1.73ghz/80gb/512mb/12"widescreen
Telefonnumren han använder sig av är 0736646535 (mobilnummer) och 0855922701 (troligen inte en fast telefon utan snarare ett VOIP-nummer som går till hans dator).
Last edited by Daneel : 11 June 2008 at 20:58.
|

17 June 2006, 21:52
|
|
|
|
Elviira Germane
Han kallar sig numera Internet-bizz och Buzzbizz på Tradera och försöker sälja bl.a. Roskildebiljetter. Kontot han vill ha skickat till tillhör nämnda Elviira Germane.
|

18 June 2006, 06:08
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
Jepp, han har fortfarande samma fina sätt att stava "ej op låst" på... tack för den informationen!
Se till och rapportera honom till Tradera, det vore bra om dem kunde stänga ner han innan någon hinner "köpa" något av honom.
[EDIT] Han verkar vara raderad redan 
Last edited by Daneel : 18 June 2006 at 09:31.
|

18 June 2006, 09:56
|
|
|
|
nope Internet-Bizz verkar fortfarande leva och försöker kränga roskilde-biljetter iaf
|

19 June 2006, 00:36
|
|
|
|
bara skit snack
du har ju inga som helft proof att det du skriver på denna skit sidorna är sant???
Har du Köpt nåt av dessa folk och inte fått dina varor, eller bara skriver sånt skit???
Har du inget liv?
[Mod Edit] IP är 213.35.241.248 - Tallin, Estland
Last edited by Daneel : 20 June 2006 at 16:01.
|

19 June 2006, 01:20
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
|
Hmm... nu är han borttagen iallafall.
Nej, jag har inget liv. Jag har heller inga stora röda bokstäver som stavar ut "AVSTÄNGD" på mina två Tradera-konton som jag använde falska addresser och telefonnummer för att registrera. Hur är vädret i Tallinn?

22 June 2006, 08:48
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
Tack för det  har försökt anmäla det men det vore bättre om någon som varit i kontakt med honom gör det också.
Ã…ker på semester i några dagar och kommer inte kunna svara på något här förrän tisdag antagligen.

12 April 2008, 00:16
|
|
|
|
Languages:
|
|
|
Elviira Germane
Hej
han kallar sig nu för tiden för Anders/carl Carlsson
men fortfarande samma uppgifter, han försökte "sälja" PS3 via eniro
hans uppgifter är det samma förutom Adress:
Tärendö
98061 TÄRENDÖ
Han skrev:
Swed Bank konto som nedan:
Swed-bank konto nummer med clearing nummer:
cl nr: 8480-6 konto nr: 9941895691
Kontonummer 8480-6 994 189 569-1
Konto havare Elviira Germane
Kontot existerar och funkar, kan ha fel konto nr eller namn, försök med rätta konto nr och namn det bör va OK.
|

11 June 2008, 19:14
|
|
|
|
Languages:
|
|
|
samma igen,
Har träffat på samma man,han försökte sälja en ps3a till mig för 3900kr på eniro,förskottsbetalnig skulle han,Och det var väldigt nära att jag köpte den där ps3an,av en ren slump bara så kollade jag up hans telefon nummer han gav mig,men jag tycket att det verkade vara nåt skumt med numret,för det fans inte på eniro och hitta.se,Och sen var det ett skumt nummer helt enkelt,så jag googlade hans namn,och då såg jag den här sidan,det var en jävla tur för mig det,så tack alla som skriver in och raporterar.här kommer hans upgifter han gav mig:kontonumret är det här:cler nr: 8480-6.konto nr:9941895691 och namnet på kontoinehavaren är Elviira Germane,tele numrre han andvänder är detta: 090-695 76 37,
han har även en email sumartider@gmail.com>:hans nya företag heter tydligen SummerSell Affarsidea
|

11 June 2008, 21:02
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
Tack för det  kan du ge några länkar till hans nya annonser?

15 October 2008, 15:49
|
|
|
|
Languages:
|
|
|
Hej
Skulle köpa en xbox 360 på eniro men personen ville ha förskottsbetalning, det va ett väligt bra pris så jag kollade upp det, sökte på google och kom in på denna sidan.
detta är annonsen:
http://kopochsalj.eniro.se/query?&so...rd=xbox%20360&
Jag betalar frakten.skickas som rekomenderad post packet.
Vänligen betala 2000 Kr till nedan kontot och sedan skickar jag Xboxen till din address med rek-post.
Här är Kontonummer:
Konto Havare Namn: Elviira Germane
Swedbank bank konto nummer med clearing nummer:
cleran nr: 8480-6 konto nr: 9941895691
Skicka mejl så snart du betalt.
MVH
Katarina larsson (larsons2008@live.com)
------------------------------------------------
Vad ska jag göra???????
|

25 November 2008, 16:48
|
|
|
|
tack gode gud
vilken tur att man hittade den här tråden när jag skulle kolla upp den där Elviira Germane, mest för att ta mer uppgifter om säljaren, eftersom namnet inte stämde med annonsens säljare.
I annonsen säljer "Karina Karlsson" en HP DV6850, som ny säkert skulle kosta runt 10000, men som annonserades för 4700kr. Tänkte att den måste vara trasig eller något så jag slängde iväg ett mail. Den var endast använd i 2 veckor och inga som helst skador eller fel. Tänkte att det måste vara världens deal då till och med frakten ingick. Så jag frågade efter kontouppgifter så att jag kunde sätta in pengarna.
Nu gick det upp rätt fort att det var en bedragare. 2 olika namn, varav ingen fanns på annonsplatsen i Sverige, samt en mailadress som tyder på öststatsbo; kasparov66@live.com.
tack för att andra uppmärksammat den här personen också
|

27 December 2008, 10:02
|
|
|
|
Iphones
Han her ett par Iphones ute på eniro nu, var nära att köpa men hittade denna sida.
Kallar sig Karina Karlsson på öland nu.
http://kopochsalj.eniro.se/query/sor...rd/iphone%203g
använder samma kontonr:
Här är Kontonummer:
Konto Havare Namn: Elviira Germane
Swedbank bank konto nummer med clearing nummer:
cleran nr: 8480-6 konto nr: 9941895691
Skicka mejl så snart du betalt.
|

27 December 2008, 12:21
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
|
Tack för info!
Snälla, om någon blir lurad av den här, anmäl till polisen så de kan sätta fast den här pajasen. Han har ju använt samma bankkonto i över två år så det borde inte vara något enormt problem för dem att göra detta.

13 January 2009, 19:16
|
|
|
Elviira Germane
säljer ps3:a på eniro just nu!!!
akta akta!!!
mvh danne
|

18 January 2009, 17:24
|
|
|
|
Typiskt men bra
Min son var dum nog att gå på ett sådant bedrägeri.
Han har just blivit bedragen 17.540kr
Men tur nog så har jag arbete som Åklagare, jag tänker att inleda en förundersökning omgående. Det är dumt att lura fel personer.
Det går bra med bedrägeri en stund, men tills slut så möter man någon som blir ens mardröm. Så om ni har blivit bedragna av denna person så får ni kontakta mig.
Annars kommer ni iallafall bli kontaktade snart av polismyndigheten
(vi kollar upp alla inkommande bankkontoinnehavare)
Och frågar dem om dem har blivit bedragna av personen.
Men jag kan inte garantera att ni får tillbaka era pengar.
Kommer med fler uppgifter senare
|

19 January 2009, 19:54
|
|
|
|
Languages:
|
|
Jaha!
Då var det ännu en som blivit blåst....nämligen jag, gick på PS3 annonsen..
kunde inte förstå att det var ett bedrägeri, var nog lite väl godtrogen
När jag Googlade namnet så hamnade jag ju här och ser direkt att jag borde googlat innan betalning..
Kommer följa denna tråd framförallt för att kolla NaqZo & hans arbete som Åklagare
Mailadress numera är chickenbites@home.se med namnet Jenny Lundqvist.
Last edited by Daneel : 20 January 2009 at 05:09.
|

19 January 2009, 22:43
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
Var vänlig skriv inte riktiga namn och email-adresser här, det gör att ni får en massa spam och annat skräp. Vem som helst kan läsa detta forum. Om NaqZo registrerar sig så kan han/hon kontaktas med PM.
NaqZo, tyvärr är det ett rätt så vanligt trick att låtsas vara myndighetsperson på det där sättet så jag skulle uppskatta om du kan kontakta mig och säga vem du är innan du skriver något mer, antingen genom PM eller här.
Last edited by Daneel : 19 January 2009 at 23:31.
|

20 January 2009, 05:03
|
|
|
|
Languages:
|
|
Quote:
Originally Posted by Daneel
Var vänlig skriv inte riktiga namn och email-adresser här, det gör att ni får en massa spam och annat skräp. Vem som helst kan läsa detta forum. Om NaqZo registrerar sig så kan han/hon kontaktas med PM.
NaqZo, tyvärr är det ett rätt så vanligt trick att låtsas vara myndighetsperson på det där sättet så jag skulle uppskatta om du kan kontakta mig och säga vem du är innan du skriver något mer, antingen genom PM eller här.
|
Mailadressen samt namnet jag angav i ovan post är de som ELVIIRA använde sig av vid kontakten med mig, jag hade INTE angett min egen mail eller mitt eget namn
|
 |
|
Posting Rules |
You may post new threads
You may post replies